Z. Šavor, I. Gukov, V. Prpić
SAŽETAK:
Most preko Rijeke dubrovačke čine
dva tehnološki potpuno različita rasponska sklopa, prilazni dio od
prednapetog betona i spregnuti poprečni presjek ovješenog mosta.
U radu je opisan prednapeti betonski most
sandučastog poprečnog presjeka, izveden konzolnim postupkom
betoniranjem na licu mjestu.
APPROACH BOX GIRDER OF THE BRIDGE OVER
THE
RIJEKA DUBROVAČKA
The bridge over the
Rijeka dubrovačka comprises two technologically completely different
superstructures, prestressed concrete box of the approach bridge and composite
superstructure of the main cable-stayed bridge.
Main features of the prestressed concrete box
superstructure, constructed by free cantilevering from the pier
symmetrically to both sides, are highlighted.
Zlatko Šavor dipl.ing.građ., Građevinski fakultet Sveučilišta u
Zagrebu
Igor Gukov dipl.ing.građ., Građevinski fakultet Sveučilišta u
Zagrebu
Veljko Prpić dipl.ing.građ., Građevinski fakultet Sveučilišta u
Zagrebu
Most preko Rijeke dubrovačke sastoji
se od dviju tehnološki potpuno različitih konstrukcija. Na zapadnoj strani
nalazi se 147.4 metara dugačak prednapeti betonski most sandučastog
poprečnog presjeka a na istočnoj obali 324.7metara dugačak
glavni ovješeni most spregnutog poprečnog presjeka. Mostovi su u osi 3
međusobno zglobno povezani (Slika 1). Rasponi mosta iznose
87.35+304.05+80.7 = 472.10 m.
Prednapeti zapadni prilazni most, raspona
87.35 m, konzolno je produljen u veliki otvor za 60.05 m. Visina
sandučastog poprečnog presjeka je promjenjiva od najmanje 3.20 m na
upornjaku i 3.0 m na kraju konzole do najviše 8.22 m, na mjestu gdje je sklop
upet u stup.
Ukupna širina mosta zbog odvojka za
Mokošicu mjenja se od 16.04 do 12.70, na potezu od upornjaka U1 do stupa S2.
Pri tom se širina kolnika mjenja od 11.04 m do 7.7 m.
Prilazni most se oslanja na upornjak na
zapadnoj obali preko jednog uzdužno pomičnog i jednog svestrano
pomičnog ležaja.
Slika 1. Uzdužna dispozicija i tlocrt mosta.
Oprema mosta
Hidroizolacija kolničke ploče
ugraditi će se po cijeloj širini mosta. Kolnički zastor sastojat
će se od dva sloja, zaštitnog sloja od tvrdo lijevanog asfalta debljine 3 cm
i habajućeg sloja asfalt betona debljine 4 cm. Prijelazne naprave ugraditi
će se na zapadnom upornjaku i na spoju prednapetog i spregnutog sklopa. Na
most će se ugraditi zaštitna čelična odbojna ograda i
pješačka ograda od hladno valjanih čeličnih profila.
Na mostu je predviđen zatvoren sustav
odvodnje putem slivnika, poprečnih i uzdužnih cijevi u revizijska okna.
Raspored slivnika prilagođen je uzdužnom i poprečnom nagibu (koji je
jednostrešni na zapadnom prilazu, a dvostrešni na spregnutom sklopu) te očekivanom
intenzitetu oborina. Na uzdužne odvodne cijevi nastavljaju se uspravne cijevi
koje se vode unutar stupa prilaznog vijadukta.
Slika 2. Poprečni presjeci s rasporedom kabela.
2. Izvedba
Upornjak na zapadnoj obali izveden je 1989., međutim, naknadno su na
spoju rasponskog sklopa predviđena dva uzdužna prigušivača nosivosti
2000 kN, pa su u upornjak dodane dve kontrafore. Prigušivači se aktiviraju
u slučaju potresa: kod polaganih pomaka rasponskog sklopa ne pružaju
nikakav otpor, dok u slučaju naglih pomaka djeluju kao uzdužno
nepomični ležaj, popuštajući pri sili od 2000 kN.
Temeljna ploča stupa debljine 4 m. (dimenzija 22,6 x 13,6 m) leži na 40 bušenih pilota
promjera 120 cm, dubokih 10 m (Slika 4).
Stup na
zapadnoj obali izveden je u podiznoj oplati, uz uporabu toranjske dizalice.
Greda
prilaznog vijadukta izvodena je konzolnom gradnjom obostrano od stupa u
segmentima duljine oko 5,0 m. Posljednja dva segmenta na spoju s upornjakom
izvedena su na skeli. Pri izvedbi, greda je privremeno pridržana na dva mjesta
preko pomoćnih stupova.
Tijekom građenja mijenja se
statički sustav konstrukcije, te svako novo opterećenje djeluje na
drugom sustavu. Pri proračunu reoloških koeficijenta betona za vrijeme
izvedbe pretpostavljeno je vrijeme
izrade pojedinog odsječka od 10 dana.
Slika 3. Faze izvođenja grede.
Slika 4. Stup i temelj stupa.
Prednapinjanje rasponskog sklopa u uzdužnom
smjeru izvelo se u dvije faze.
·
Prvu fazu prednapinjanja (za vrijeme
izrade rasponskog sklopa) čini prednapinjanje kabelima smještenim u gornju ploču sanduka i hrptove. Nakon
betoniranja pojedinog segmenta prednapinju
se po najmanje dva kabela koji završavaju na kraju segmenta. Kabele prve
faze čine 66 kabela Dywidag 6819, Pdop=3000 kN.
·
Nakon postavljanja rasponske
konstrukcije u konačni položaj izvršit će se naknadno prednapinjanje
kabelima smještenim u donju ploču sanduka. Kabele druge faze čine 16
kabela Dywidag 6815, Pdop=2400 kN .
Slika 5. Raspored kabela prve i druge faze.
Slika 6. Detalj spoja konstrukcija. Armatura i kabeli.
3. Statički proračun
Prema “Pravilniku o tehničkim
normativima za određivanje veličine opterećenja mostova”,
mjerodavna je računska shema za prometno opterećenje V600 (prema DIN
1072: SLW60).
Na osnovu ispitivanja u zračnom tunelu
u Aachenu opterećenje vjetrom na
prilazni vijadukt iznosi 3,7 kN/m2, za neopterećen most. Seizmički
proračun proveden je postupkom spektralne analize prema EC-8, projektirano
ubrzanje tla u iznosu ag=0,38g.
Statički proračun prilaznog
vijadukta, radi lakšeg proračuna faza građenja napravljen je kao
zaseban model. Proračun je proveden programskim paketom Sofistik. Elementi
modela podijeljeni su u 26 grupa, (26 faza u postupku građenja), kako bi
se kasnije svakoj grupi mogle pridružiti različite reološke značajke
betona. Bazni dio rasponskog sklopa iznad stupa P2 izveo se prvi; elementi tog
dijela pripadaju grupi 1. Numeracija ostalih grupa elemenata slijedi tijek
građenja. Temelj ispod stupa P2 modeliran je s 12 opruga.
Slika 7. Statički modeli.
Posebno su izračunate faze
građenja, uzimajući u obzir sva stanja koja se pritom javljaju te
stanje uporabe gotovog nosećeg sklopa mosta. Reakcije ovješenog mosta na
spoju konstrukcija dane su kao vanjske vertikalne i horizontalne sile.
Dimenzioniranje grede, koje uključuje dokaz naprezanja, dokaz graničnog
stanja nosivosti i provjeru pukotina u svemu prema DIN 4227. Seizmički
proračun napravljen je na integralnom modelu cijelog mosta. Pri
proračunu stupa i temelja stupa mjerodavna kombinacija opterećenja je
ukupno stalno opterećenje + potres. U fazama građenja dodatno je
uzeto u obzir opterećenje oplate i skele (krletke) od 2*650 kN.
Gradiva: beton MB 50 (B 45), armatura rebrasta armatura RA 500/550, zaštitni sloj
betona 5 cm
kabeli za prednapinjanje Dywidag 6815 i
6819 kvalitete 1570/1770.
Utjecaj skupljanja i puzanja elemenata
rasponske konstrukcije proračunat je vodeći računa o
različitoj starosti pojedinih segmenata rasponskog sklopa. Preraspodjela
napona uslijed puzanja i skupljanja betona na nivou presjeka izaziva kod statički
neodređenih sustava promjenu reznih sila.
Kod seizmičkog proračuna za
dimenzioniranje stupa u području platičnog zgloba koristio se faktor
ponašanja 3.5, a za preostali dio konstrukcije 2.5.
Statički model temelja stupa P2
Temeljna ploča stupa modelirana je s
pločastim elemenatima koji leže na elastičnoj podlozi. Debljina
ploče iznosi d=400 cm. Krutosti posteljice c definirane su tako da ne mogu
preuzeti vlačna naprezanja (eventualno odizanje temelja). Ta naprezanja
preuzimaju piloti. Piloti su modelirani posebnim elementima vertikalne krutosti
k=220000 kN/m. Rezne sile na dnu stupa (N,T,M) dane su kao opterećenje
(kN/m) po konturi stupa. Mjerodavna kombinacija opterećenja je
stalno+potres. Gradiva: beton MB 50,
armatura: RA 500/550, zaštitni sloj c=10 cm.
[1] Šavor, Z.: Most preko Rijeke dubrovačke, CIM 30 (1984) 1
[2] Šavor, Z.: Most preko Rijeke dubrovačke, Zbornik radova
Četvrtog općeg sabora Hrvatskih građevinskih konstruktora,
Brijuni 1998., str. 189. – 196.
[3] Schambeck, E.H., Sporschill,K.,: Idejni projekt mosta preko Rijeke
dubrovačke - inačica, Joint Venture WALTER BAU AG - KONSTRUKTOR
SPLIT, 1998
[4] Geotehnički elaborat za most preko Rijeke dubrovačke,
RN-2220-1-213776/88, Građevinski institut OOUR FGZ, Zagreb, 1988.
[5] Prikaz vjetrovnog režima na području grada Dubrovnika u svrhu
određivanja parametara projektiranja mosta na Rijeci dubrovačkoj”,
Republički hidrometeorološki zavod SRH, centar za meteorološka
istraživanja, Zagreb, veljača 1988. (izradila V. Vučetić)
[6] Aerodynamic and Aeroelastic Analysis of the new Cable Stayed Bridge
in Dubrovnik”, Part 1: Wind Tunnel Tests and Design Wind Loads, Prof. Dr-Ing.
G. Sedlacek, Dr-Ing. M. Hortmans, Dr-Ing. D. Schwartzkopf, Dipl.-Ing. O. Kraus,
Part 2: Numerical Simulations., Prof. Dr-Ing. G. Sedlacek, Prof. Dr-Ing. W. Zahlten,
Dipl.-Ing. R. Feill Aachen, veljača 1999.
[7] Seizmološka i seizmotektonska studija, Prirodoslovno –
matematički fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Geofizički odsjek,
Rudarsko-geološko-naftni fakultet, mr. Vlado Kuk, Zagreb, 1999.
[8] Consideration of earthquake loading for the new Dubrovnik – bridge”,
Institute of Steel construction, Mies-Van-Der-Rohe strasse 1, 52074 Aachen,
Prof. Dr-Ing. G. Sedlacek, Dr-Ing. B. Hoffmeister, Dipl.-Ing. C. Muller,
Aachen, Veljača 1999.
[9] Šavor, Z.: Projekt za građevinsku dozvolu mosta preko Rijeke
dubrovačke, IPB Zagreb, 1989.
[10] Zavod za konstrukcije Građevinskog fakulteta Sveučilišta u
Zagrebu, Glavni projekt mosta preko Rijeke dubrovačke sa pristupnim
cestama, Zagreb, 1999.
[11] Rijeka dubrovačka, Glavni i izvedbeni projekt temelja mosta,
Conex, Zagreb, 1999.